Reclamespotjes Huiselijk Geweld

huiselijk

Er worden tegenwoordig reclamespotjes uitgezonden om huiselijk geweld bespreekbaar te maken. Om kindermishandeling bespreekbaar te maken en laten we de ouderen mishandeling niet vergeten. Ik vind dit een erg goede zaak omdat ikzelf “slachtoffer” ben van huiselijk geweld. En ik zeg “slachtoffer” omdat ik me nu niet meer als zodanig beschouw. Ja ik heb het helaas 15 jaar lang meegemaakt, maar ik ben geen slachtoffer meer. Natuurlijk heb ik hierdoor een flinke deuk opgelopen, alleen accepteer ik het niet om door deze negatieve ervaring in mijn leven als het slachtoffer te leven. Voor mij zit aan het woord “slachtoffer” een zwakke en negatieve lading, hoewel ik erachter kom dat dit vaak de meest sterke mensen zijn. Ik heb letterlijk en figuurlijk gevochten voor mijn bestaan. Het slachtoffer zijn heeft mij geleerd, dat ik met mijn doorzettingsvermogen en kracht kan bereiken wat ik wil, het heeft mij gemaakt tot een volwaardige en lieve vrouw die ik wil zijn. Het slachtoffer, de vrouw die zich liet manipuleren, mishandelen, niet voor zichzelf opkwam, bestaat niet meer. Dus misschien is dat de reden wel dat ik mijzelf niet meer als “slachtoffer” beschouw, alhoewel zij wel meegaat in mijn rugzakje en op bepaalde trigger momenten te voorschijn komt.

Zo ook bij deze reclamespotjes, het brengt mij even terug naar toen… Het oude gevoel komt weer boven, voel me beschadigt, pijn, boos, verdrietig…wat een ellende was dat. Beelden schieten door mijn hoofd, woorden schieten door mijn hoofd. En ik heb geleerd dat deze gevoelens van vroeger zijn en niet meer relevant zijn voor mijn huidige situatie en kan deze gevoelens nu gelukkig ook na enkele minuten weer loslaten. De gevoelens gaan naar de achtergrond, het verhaal, de beelden en de woorden blijven.

En ik denk weer aan de reclamespotjes, een heel goede zaak. Ik kijk terug op mijn ervaring met de hulpverlening voor en nadat mijn ex-man mij geprobeerd heeft van het leven te beroven. Helaas was die erg slecht, voordat het gebeurde hadden we gesprekken met maatschappelijk werk om ons te begeleiden in de scheiding. Ik heb toen meerdere keren gemeld dat ik voor mijn leven vreesde, ook heb ik dit in mijn toenmalige vriendenkring gemeld. Niemand die het serieus nam, want hij was zo’n aardige man, en zo’n goede vader…. Maatschappelijk werk is, nadat hij mij zo zwaar heeft mishandeld had, nog 1 keer bij mij langs geweest. Zij hadden dit niet verwacht en niet aan zien komen… “Hallo!! ik heb het jullie toch verteld dat dit zou gaan gebeuren!”

Van de moorden die gepleegd worden bij huiselijk geweld, gebeurd 70% nadat de vrouw is weggegaan. Dus ja, de reclamespotjes, ik begrijp ze, alleen begrijp ik ook de vrouwen niet weg durven, omdat ze weten hoe het afloopt, je kunt niet zomaar weg, veel vrouwen vrezen voor hun leven, als je blijft ben je tenminste nog zeker van je leven. Dus ik vind dat daar meer aandacht voor moet zijn. Natuurlijk kun je naar een opvanghuis, onderduiken, voor jezelf kiezen, om uiteindelijk een leven te leiden waarin je gelukkig bent en je trots bent dat je voor jezelf hebt gekozen, dat je dit veel eerder had moeten doen…… Angst wegnemen is wat deze reclamespotjes zouden moeten meegeven.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.