Barbie vs vrouwonvriendelijkheid

Er zijn heel wat mannen die daar goed in zijn, in het vrouwonvriendelijk zijn. Een goed voorbeeld is meneer Trump, die is behoorlijk over de scheef gegaan met zijn vrouwonvriendelijkheid. De media staat er vol van en we spreken van schande. En het is ook een schande. Maar de media heeft zelf een keerzijde, zij spreken van schande, maar stellen zich zelf vaak ook erg vrouwonvriendelijk op.

Volgens mij is de media is één van de hoofdoorzaken dat er vrouwonvriendelijkheid bestaat. Is het de media die jou als vrouw laat zien hoe een perfecte vrouw eruit zou moeten zien. Welke make-up je moet gebruiken, welke plastische chirurgie je zeker moet ondergaan om tot het “perfecte plaatje” te komen. En zie je er niet uit als de perfecte vrouw, dan word je overladen met verhalen over de perfecte dieetpil en kledingadviezen waarmee je er slanker uit komt te zien. Ook een beetje botox erbij spuiten, want die rimpels, dat kan echt niet! Laat vooral niet zien wie je echt bent. En ja, mannen lezen deze bladen ook, kijken ook tv en de media speelt daar graag op in. Zij stemmen de plaatjes van vrouwen in hun bladen af op de seksuele behoeften van de man, liefst blond met grote borsten, stevige billen en een beetje pornografisch met weinig herseninhoud, de man wil immers wat te kijken hebben. De behoeften van de vrouwen word overgeslagen.

Jaren geleden was er een hype in de media over Barbie die helaas door vele vrouwen gesteund werd. En nee, dan bedoel ik niet die Haagse meid die zo haar best doet om zich te laten vergroten op al haar rondingen en zich vol laat spuiten met siliconen om aan dat “perfecte plaatje” te voldoen. Ik bedoel Barbie, de pop waar wij vroeger als klein meisje mee speelden. De media schilderde deze pop af als dom, ze was oppervlakkig en ze hield zich alleen bezig met haar uiterlijk en kleding kopen. Ze was ook te dun en dat zou onze dochters het beeld geven dat zij te dik waren. Waardoor onze dochters zich zouden gaan uithongeren en anorexia zouden ontwikkelen. En dat allemaal door Barbiepop? Nee, de media heeft onze dochters overladen met hun perfecte plaatjes over hoe je er als vrouw moet uitzien. Want de Barbie die in 1959 is geboren, is in het leven geroepen om onze dochters te laten zien dat vrouwen voor zich zelf mochten kiezen. Barbie was namelijk zelfstandig, ze had haar eigen baan, ze kleedde zich zoals zij zich wilde kleden, ze droeg de sieraden die zij mooi vond en ze was zeker niet afhankelijk van een man. Barbie had keuzes, ze had een mening en zij mocht zijn wie ze wilde zijn. Barbie was een geëmancipeerde vrouw. En dat is toch wat wij aan onze dochters willen meegegeven in het kader vrouwvriendelijkheid?

De definitie van vrouwonvriendelijkheid is: het geen rekening houden met of niet aangepast zijn aan de behoeften en gevoelens van vrouwen. Misschien kan de media eens wat vrouwvriendelijker worden.

Barbie 1959

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This blog is kept spam free by WP-SpamFree.